Wednesday, November 15, 2006

Famie på besök











Hej alla!
Nu är det onsdag och igår åkte Famie hem efter att ha varit på besök hos oss i 10 dagar.
Hon kom förra söndagen och var piggast av oss alla fram till omkring klockan 20 vår tid. Då är klockan 02 hemma i Sverige.
Jag och Famie la oss nästan samtidigt. Vi var lite pirriga för på måndagmorgonen skulle hon följa med mig till skolan och vara "guestreader". Hon läste Alfie Atkins (Alfons Åberg) för hela klassen och fick se lite hur vi har det i klassrummet. Av min lärare, Mrs Noiset, fick hon en läxkalender som minne för den tyckte Famie var så bra. Kanske ska hon visa den för sina lärarkompisar hemma?
Famie promenerade hem och mötte mamma som varit och tränat på gymet. De skulle åka och titta lite i vår shopping Village och äta lunch. Det var soligt och fint väder och perfekt för att träna fotboll.
Famie följde med mig till träningen och det var roligt att hon fick träffa mina fotbollskompisar och några mammor.

På tisdagen och onsdagen gick jag i skolan.
Famie hjälpte mig med läxorna på engelska och vi läste mycket i en bok om Sune som jag tycker är rolig.

Mamma och Famie var i en outlet-by på tisdagen och på vårt spa på onsdagen. Det är där pappa och jag brukar klippa oss. På onsdagskvällen visade vi henne golfklubben och åt middag där. Det blev ingen fotbollsträning då för att det var så regnigt men det gjorde inte så mycket för då fick vi mer tid tillsammans.

Det bästa av allt med onsdagen var att jag skulle vara ledig i fyra dagar pga "Teacher's conference"! Torsdagar är ju svenska skolan dagar och den här dagen var speciell för då skulle vi på utflykt till Ellis Island, ön dit alla som emigrerade från Sverige för länge sedan kom med båt. Solen sken igen och det var 20 grader varmt. Vi fick se massor av spännande saker och komma riktigt nära Frihetsgudinnan. Hon ser nästan lite läskig ut i ansiktet tycker jag.
Mamma följde inte med då hon varit på samma tur med Mormor i juni. Hon var hemma och tränade, städade och fixade lite.

I fredags var vi inne i NY. Famie fick nästan ont i nacken av att titta upp på alla höga hus. Jag fick visa henne min favoritaffär, Toys 'r Us vid Times Square. Jag hade fått en peng av Nonos att köpa något för då det var min namnsdag. Jag köpte några Star Wars gubbar som var jättetuffa!
Sedan åkte vi ner till SoHo och tittade lite i affärer och på alla fina hus. Vissa är helt byggda i järn då det var billigaste materialet att använda vid den tiden. De är målade så att det ska se ut som trähus men går man nära så ser man att det inte är det. Famie och mamma handlade i en affär som heter Sigrid Olsen och det blev både kjol och topp till Famie och en skinnkavaj till mamma. Pappa och jag vilade en stund under tiden i en skön soffa som de hade i affären. Pappa sa att han tyckte det var en bra affär!
Vi åt lunch på en fransk bistro och sedan tog vi taxi upp till ett museum (Whitney Museum)som Famie ville titta på tavlor i. Det var konstnärer som Hopper, Picasso, Roy Lichtenstein och Jackson Pollock. Vissa tyckte jag var fina, andra roliga, några konstiga och efter ett tag blev jag lite trött och hungrig. Jag fick två korvar som vi köpte av en korvgubbe på gatan och sen gick vi in i Central Park.
Dagen avslutades med att ta en taxi vid Columbus Circle och åka tillbaka till vår bil och hem igen.

I lördags skulle jag spela fotbollsmatch. Det var jättefint väder och det var skönt att ha shorts och t-shirt. Vi vann med 5-0 och jag gjorde 2 mål. Ett gjorde jag på frispark och det var riktigt snyggt. Jag var nära att göra ett tredje på nick men målvakten räddade. Ett skott i stolpen blev det också så jag fick många chanser.
På kvällen klädde vi oss fina och gick vi på restaurang Tre Vigne. God mat och fullt med folk och såpass varmt att vi kunde kabba av Mustangen sista biten hem. Efter en full dag med fotboll, lek med min kompis Avi och restaurangbesök somnade både jag och Famie gott.

Söndagens match blev inställd efter bara en quarter pga regn. Mycket typiskt då jag för första gången hade gjort mål på straff. Nu kommer inte den att räknas och det tycker jag är dumt. Vad är det med de här amerikanerna och regn egentligen?
Vi kunde i alla fall göra en utflykt till Princeton innan regnet kom och det var mysigt. På lunchrestaurangen åt jag pizza x 2! Först en varmrättspizza och sen en efterrättspizza med choklad! Den var jättegod och det tyckte mamma, pappa och Famie också!

Så var det dags för skola igen. Måndagens fotbollsträning blev tyvärr också inställd pga regn men jag hoppas det blir något på onsdag. Mamma och Famie besökte vår fina Short Hills Mall och kom hem med lite juldekorationer som vi ska ha i vårt hus så småningom. Famie och jag gjorde läxorna och sedan var det dags för vår sista middag tillsammans på ett tag.

Igår fick jag säga hej då till Famie innan jag gick till skolan. Jag kände mig lite ledsen men också glad över att vi har haft så många mysiga dagar tillsammans.
Mamma åkte och visade Basking Ridge by och sedan körde hon Famie till flyget. Hon berättade att Famie glömde sin päls i bilen så att hon fick springa efter henne med den. Tur att hon inte fick någon böter då! Tokigt va!

Kom snart igen Famie och ta med dig Nonos då!

Välkommen tillbaka!

Kram/Martin

2 Comments:

At 12:09 PM, Anonymous Anonymous said...

Vilka fina bilder och så roligt jag hade! Många kramar från Famie
J-O hälsar!

 
At 2:17 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej Martin!

Vilken fin blogg du har med många fina bilder. Det känns liiite som att jag smygläser och du undrar nog hur jag har hittat hit?

Saken är den att jag har haft din "Famie" som fröken för massor av år sedan, ungefär 25 år sedan. Jag har ofta tänkt på henne - hon är en fantastisk lärare förstår du! Förmodligen världens bästa. : )

Om du vill får du gärna hälsa henne från mig och om du läser det här Ulla så får du gärna skicka ett litet email till mig. Jag hade dig i Skärsätra skola och hette på den tiden Åsa Thörne, har numera gift mig och heter Gulstad.

Martin, lycka till med livet i USA, det verkar som att ni har det jättebra!

Hälsningar Åsa

Min mailadress: asa.gulstad@comhem.se

 

Post a Comment

<< Home